Zgodnie z oczekiwaniami, królowa motorsportu postanowiła wprowadzić prostszą terminologię nowych trybów, jakie pojawią się w 2026 roku. Przy okazji opublikowała też własne rendery odświeżonych konstrukcji.
Tym samym włodarze sportu zareagowali na obawy kibiców związane z nazewnictwem systemów, jakie zadomowią się w F1 w nowej erze regulacyjnej. Określenia X-Mode, Z-Mode czy MOM nie spotkały się ze zbyt dużą aprobatą w środowisku serii, w związku z czym wspólnie z FIA i zespołami pracowano nad ich uproszczeniem oraz ujednoliceniem.
Efekty tych działań zostały dzisiaj przedstawione przez samą królową motorsportu. Ta pokazała też własne wizualizacje zmienionych maszyn (wcześniej rendery publikowała tylko Federacja). Przy okazji podsumowała też w skrócie wszelkie modyfikacje w przepisach dot. podwozia i silników, aczkolwiek nie różniło się to zbytnio od wcześniej ujawnionych informacji (które można znaleźć TUTAJ).
Jeśli chodzi o nową terminologię, F1 wyróżniła cztery kategorie trybów:
OVERTAKE MODE
Kierowcy znajdujący się w odległości jednej sekundy od poprzedzającego bolidu mogą użyć dodatkowej mocy, aby rozpocząć manewr wyprzedzania. Zastępuje to DRS jako pomoc w wyprzedzaniu na torze i jako strategiczne narzędzie, które można wykorzystać w całości za jednym razem lub rozdzielić na całe okrążenie.
BOOST MODE
Obsługiwane przez kierowców narzędzie do zarządzania systemem ERS. Może być ono wykorzystywane zarówno w obronie, jak i ataku i to niezależnie od zajmowanej pozycji. Dzięki temu zawodnik - za sprawą naciśnięcia przycisku - zyskuje maksymalną moc pochodzącą z silnika oraz akumulatorów i to niezależnie od tego, gdzie znajduje się na torze.
ACTIVE AERO
Dynamiczna regulacja kątów zarówno przedniego, jak i tylnego skrzydła w określonych sekcjach z dużymi prędkościami. Zaprojektowana dla trybu "zakrętu" i "prostej". Umożliwia strategiczną możliwość przystosowania i maksymalizuje pełne wykorzystanie mocy dzięki większej przyczepności na torze.
RECHARGE
Kierowcy mogą ładować akumulatory za sprawą energii odzyskiwanej z hamowania, odpuszczenia przepustnicy na końcu prostych, a nawet zakrętów pokonywanych z wykorzystaniem tylko części mocy.
© F1


17.12.2025 22:14
1
0
Jak przez aero nie będzie się dało jako tako podążać za bolidem, to te zabaweczki z trybami i tak guzik dadzą.
18.12.2025 12:09
3
1
oglądałem oficjalny "trailer" nowych przepisów i bolidów.coraz mniej kierowania w kierowaniu, strategia ataku, strategia obrony, inżynier w uchu który non stop mówi co zrobić, brakuje tylko laserów jakichś....
pojawia się pytanie:czy kierowca ma pozostać kierowcą, wygrywa ten który najlepiej potrafi operować rękami w połączeniu z nogami i czuciem auta, (oczywiście plus bolid odpowiedni ;) )czy idziemy w kierunku gdzie kierowca zaczyna być pilotem, z kokpitem pełnym guzików, bajerów etc.
serio, lata 2000-2005 były super, pod każdym względem
18.12.2025 15:35
0
@mm27m zobacz onboardy, jak auta wtedy były responsywne, jakie zwrotne. Jazda na 100% również w wyścigu, ale wyprzedzania i akcji na torze było mniej
18.12.2025 15:58
2
0
@ojciec3d ale czy na pewno chodzi o "ilość wyprzedzeń"? a często niestety "omijań" na prostych...?
wg mnie na atrakcyjność mocno wpływają też g...ne opony, konieczność oszczędzania bo się je zaora, albo przegrzeje, albo trzeba ustawowo nakazać większe ciśnienie bo pęknie...
tak jak piszesz - kiedyś można było cisnąć na 100% i mimo mniejszej ilości wyprzedzeń - było więcej walki wg mnie, i zdecydowanie lepsza jakość tego co się działo na torze.
pzdr!
18.12.2025 12:16
0
i taki Kimi już by nie powiedział "leave me alone, I know what im doin'!"ani Fernando "no more radio for rest of the race!"
18.12.2025 21:38
2
0
Hej. Jestem botem. Nazywam się Super Max. W czym Ci mogę pomóc? Jak chcesz hamować wciśnij 1, jak chcesz wyprzedzać wciśnij Boost Mode, albo Overtake itd. I ten komentarz redaktorów w TV: na tym torze nie da się wyprzedzać. Kwintesencja aktualnej F1.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się